За „Минари“ се заговори много, след като взе голямата награда на журито и тази на публиката в Сънданс през 2020 г. Неговата популярност се увеличи едва след „Златния глобус&ldqu...

В мрака (още по-тъмен от това, че филмът е черно-бял) силна светлина облива маса, върху която е разпръснато съдържанието на току-що изхвърлена торба с боклук. Четирима мъже са се събрали наоколо и обс...

Международният кинофестивал в Триест (провел се онлайн) се взриви от завладяващата грузинска творба „Начало” - дебют на 34-годишната Деа Кулумбегашвили, завършила режисура в Колумбийс...

„Защо хората правят филми?“, питам грузинската режисьорка Деа Кулумбегашвили тъкмо когато броячът на онлайн срещата отчита оставащите секунди от интервюто ни. „С всеки момент губим п...

За „карикатурния реализъм“ на казахския режисьор и сценарист Адилхан Йержанов говорихме миналата година, когато седмият му пълнометражен игрален филм „Тъмен, тъмен човек“ се съ...

В едно прочуто стихотворение на Емили Дикинсън е описано как се прави поляна: стигат ти пчела, детелина и малко мечтателност. В новия филм на Далибор Матанич вместо мечтателност има страх, детелината...

Съвсем неотдавна талантливата чилийка Мариана ди Джироламо изигра млада жена в сложни отношения с майчинството в „Ема“ на Пабло Лараин. Ето я отново в такава роля, този път под друго име и...

Седем години след изключителния успех на „Натюрморт“(2013), показан във Венеция в „Хоризонти“ и спечелил наградата за режисура, Уберто Пазолини отново е в същата програма и пле...

„60 милиона бедни“ - един зелен надпис графит се отличава с категоричността си, иначе притиснат в ъгъла на кадъра. Екранът е разтворен като рана пред голямата (привилегирована) публика във...

За първи път на кинофестивала във Венеция за „Златен лъв“ се състезава азербайджански филм. „Между една и друга смърт“ е копродукция с Мексико и САЩ, втора игрална творба...

Извън конкурса на Венеция се появи малък бисер - късометражният 30-минутен филм на Педро Алмодовар „Човешкият глас“. Той омая с интензивността на словото и красотата на изображенията. Мног...

„Гълтай“ започва с апетитно внимание към храна – това, което поп културата нарича food porn. Внимание, което граничи с елегантността на продуктова фотография, когато камерата це...

С предишния си филм „Вълк и овца“ (2016) режисьорката Шарвану Садат получава в Кан една от най-сладките и пълни с обещания награди за иновативни филми – приза на CICAE. Този пр...

Този филм на японския режисьор Кийоши Куросава спечели наградата за режисура в Кан (“Особен поглед“ 2015) вероятно и заради това, че изненада всички почитатели и врагове на режисьора, няко...

На Балканите, знаем, вместо на психолог се ходи на врачка. Като ни заболи нещо, вместо на лекар, се обаждаме на приятел, който пък вместо аналгин носи бира. А балканските легенди за Крали Марко мълвят...

С премиерата си на онлайн платформата MUBI новият проект на Пабло Лараин (разпространяващ се основно дигитално заради извънредните мерки) стана достъпен за по-широката публика, която е точно толк...

От тримата мускетари до тримата глупаци всяко литературно или екранно героично трио си има мисия. Тримата екзистенциални корабокрушенци в това непоръбено и поетично в отчаянието си грузинско роуд муви...

Eдин от стотиците разкази на каталунския сардоник Ким Монзо е за писател с извънредно успешен първи роман, превърнал го в център на внимание и съответно в почетен гост за години напред на изложения, ч...

Габриел Абрантеш и Дейниъл Шмит са родени през 1984 г. в САЩ, учили са кино, излагали са видеотворби в музеи, а през 2010 г. спечелиха един от малките „Златни леопарди“ в Локарно със своят...

"Мрачни приказки" е едва вторият пълнометражен проект на Дамиано и Фабио д'Иноченцо, но позицията му в конкурсната програма е повече от заслужена, с оглед на ударно натуралистична визия и оригина...

„Мисля, че е много по-драматично [да гледаме] двама мъже, които се опитват да се справят с чувството си на гняв, отколкото някоя престрелка“, казва Фред Роджърс (1928–2003), когато п...