„Гълтай“ започва с апетитно внимание към храна – това, което поп културата нарича food porn. Внимание, което граничи с елегантността на продуктова фотография, когато камерата це...

С предишния си филм „Вълк и овца“ (2016) режисьорката Шарвану Садат получава в Кан една от най-сладките и пълни с обещания награди за иновативни филми – приза на CICAE. Този пр...

Този филм на японския режисьор Кийоши Куросава спечели наградата за режисура в Кан (“Особен поглед“ 2015) вероятно и заради това, че изненада всички почитатели и врагове на режисьора, няко...

На Балканите, знаем, вместо на психолог се ходи на врачка. Като ни заболи нещо, вместо на лекар, се обаждаме на приятел, който пък вместо аналгин носи бира. А балканските легенди за Крали Марко мълвят...

С премиерата си на онлайн платформата MUBI новият проект на Пабло Лараин (разпространяващ се основно дигитално заради извънредните мерки) стана достъпен за по-широката публика, която е точно толк...

От тримата мускетари до тримата глупаци всяко литературно или екранно героично трио си има мисия. Тримата екзистенциални корабокрушенци в това непоръбено и поетично в отчаянието си грузинско роуд муви...

Eдин от стотиците разкази на каталунския сардоник Ким Монзо е за писател с извънредно успешен първи роман, превърнал го в център на внимание и съответно в почетен гост за години напред на изложения, ч...

Габриел Абрантеш и Дейниъл Шмит са родени през 1984 г. в САЩ, учили са кино, излагали са видеотворби в музеи, а през 2010 г. спечелиха един от малките „Златни леопарди“ в Локарно със своят...

"Мрачни приказки" е едва вторият пълнометражен проект на Дамиано и Фабио д'Иноченцо, но позицията му в конкурсната програма е повече от заслужена, с оглед на ударно натуралистична визия и оригина...

„Мисля, че е много по-драматично [да гледаме] двама мъже, които се опитват да се справят с чувството си на гняв, отколкото някоя престрелка“, казва Фред Роджърс (1928–2003), когато п...

„Самота – казва в един от прочутите си любовни сонети Пабло Неруда, – дай ми знака на твоето неспирно начало... и трепета, който иеизменно предхожда меда, музиката, морето, раждането...

„Истина и справедливост“ е естонски филм по едноименния роман на Антон Хансен Тамсааре (1878–1940). Точно както може да се допусне от тържественото заглавие, от значимостта на автора...

Преди няколко месеца, на прощъпулника на едно любимо дете, между предметите, от които се очакваше да си избере бъдеще, някой сложи пластмасова диадема с лъскави стъкълца: „Да е принцеса, да не ѝ...

Когато за първи път гледах Бергмановите “Сцени от един семеен живот”, идентификацията беше толкова пълна, че ми беше трудно да говоря с партньора си в този ден. Подобно мълчание отне гласа...

От всички филми в международния конкурс на Солунския фестивал, „Лилиан“ на австриеца Андреас Хорват като че най-много се доближава до рамкиращата тема Ефекта на обзорния поглед и до &...

Не беше изненада, че израелският филм „Синоними” („Златна мечка“и наградата на ФИПРЕССИ на тазгодишния Берлински фестивал), в който словото играе първостепенна роля, получ...

Сигурни ли сме, че „чуваме” добре и вярно звукът в киното? Той е половината от филмовото преживяване, но подсъзнателната, по-слабо разбраната половина. Това показва режисьорката дебютантка...

След участието си на фестивала в Кан тази година и малко преди Киномания 2019 френският филм „Клетниците” мина и в основния конкурс на юбилейния 30-ти международен фестивал в Стокхолм...

Поставянето на група хора в ограничено пространство с ограничени ресурси и насилствено наложени правила се оказва продуктивен в творческо отношение инструмент, който произвежда едновременно зрелище и...

След края на прожекцията в кино „Труеба“ един господин вдигна ръка и когато получи микрофона, съвсем добронамерено попита: „Прощавайте, но за какво всъщност беше вашият филм?“....

В центъра за подготовка на астронавти на Европейската космическа агенция край Кьолн има само една жена, която тренира за мисия извън Земята: Сара (Ева Грийн). С готовност и привидна лекота тя сме...