През 2002 г. за първи път дойдох да отразявам най-стария испански кинофестивал и толкова се впечатлих от гладкото протичане и просветената публика, че до пандемичната 2020-а нито един септември не про...

Някои жени са създадени, за да шетат и да раждат, други – за да се учат и сами да прокарват пътя си. Майката на Лизе е убедена, че голямата ѝ дъщеря е от вторите, за разлика от самата...

„По някакъв начин жените, още от раждането си, влизаме в пакт на мълчание. Елена Феранте се осмели да наруши това споразумение.“ Тези думи предават точно сантимента, с който американската...

След „Законът на пазара“ (2015) и „На война“ (2018) френският режисьор Стефан Бризе завършва трилогията си за света на работника с участието на предпочитания си актьор Вин...

За разлика от други години, този път Италия има основателни шансове за „Златния лъв“. Доказа го и филмът на Марио Мартоне, след чиято прожекция се изляха нестихващи и многоминутни ръкопляс...

За някои момичета блянът да се завърнат в минало, познато само от вестникарски изрезки и филми, може да се превърне в реалност. Поне така твърди новият филм на Едгар Райт („Скот Пилигрим срещу с...

Две „мъжки момичета“ си подават ръка, за да сътворят един само привидно женски филм. Първата е френската писателка Ани Ерно, която издава през 2000 г. своя автобиографичен роман &bdqu...

Макар и показан извън конкурсната програма на Венеция, филмът, който събра най-много внимание, беше  „Дюн“, най-новият филм на режисьора, който ни дари с „Блейд Рънър 2049&...

Аржентинските режисьори и сценаристи Мариано Кон и Гастон Дупрат се завръщат в конкурса на Венеция след 2016 г., когато техният „Почетният гражданин“ бе отличен с купата "Волпи" за на...

„Разказ по истинска трагедия“, гласи надпис в началото на филма „Спенсър“, деветия във филмографията на чилиеца Пабло Лараин. Това е трагедията на принцесата на Уелс, Даяна (с...

С дълги овации беше посрещнат първият италиански филм в конкурса на Венеция „Божията ръка“. Точно 20 години след „Излишният човек“ - последната си творба, заснета в Неапол...

Феноменът жени да режисират филми в „мъжки“ жанрове датира почти от зората на киното, макар и с малко примери. Не можем да не споменем имена като Лоте Райнигер (ранно европейско кино), Айд...

След като на миналата Венеция Педро Алмодовар ни направи подарък с краткия, но голям „Човешки глас“, тази година с неговия конкурсен филм „Паралелни майки“ се от...

„Точка на кипене“ на познатия като актьор Филип Барантини е увлекателен, компетентно направен филм с превъзходни актьори и – ако други не бяха получили големите награди – щеше...

Има един смразяващ момент в този филм, когато симпатичната жена зад волана обяснява на четиригодишното си дете на задната седалка какво всъщност е видяло, когато е видяло, че някакъв чичко рови в кофи...

Какво е напредничав фестивал без филм с Тилда Суинтън? Трудно е да се каже, защото в момента надали има такъв. Първото участие на Суинтън, на което попадам в Карлови Вари, е в мъничкия раздел Imagina,...

„Обикновен“, „скромен“, „незначителен“ са част от антонимите на „епичен“. В сръбската епична поема за Страхиня Банович се разказва за благородник от ХIV...

Фантастично-страшен филм в естествено приказния декор на Исландия, чиято премиера се състоя в Кан, критиците нарекоха „бъдещ култ“, а ексцентриците от „А24” светкавично ку...