Савина Петкова завършва Философия в СУ "Св. Климент Охридски" и Теория на киното в University College London. Животът ѝ в Лондон се осмисля, когато успява да сподели на Йоргос Лантимос, че ще е първата, която ще напише книга за него (два пъти) и оттогава живее между един кинофестивал и друг, пътува до Кан, Гент, Ротердам и Берлинале. Савина вярва в трансформативната сила на киното, харесва както кросоувър хорър филми, така и трансцендентното кино на Бресон и Пол Шрейдър. Пише за "Литературен вестник", MUBI Notebook и Electric Ghost Magazine.
Може ли любовта да съществува в условия на постоянно наблюдение? Възможно ли е първото влюбване да разгърне своята сила в свят, продължително лишаващ обитателите си от лично пространство; в инст...
На 23 октомври 2002 г. в московския театър „Дубровка“ група въоръжени чеченци вземат за заложници цялата публика на мюзикъла „Норд-Ост“, изисквайки незабавно изтегляне на руска...
Едно око примигва; плъзгащ се поглед размазва кичури коса в мека на пипане козина; гланцирана страница от списание отразява светлината, а заглавието на листа гласи: „Лотарията“. След това...
Куантан Дюпю започва кариерата си като музикант под псевдонима Mr. Oizo и завършва първия си филм с категоричното заглавие „Нефилм“ през 2001 г. Още тогава става ясно, че на френската сцен...
Малгожата Шумовска е едно от най-известните имена в съвременното полско кино, а филмите ѝ („Тяло“, „Лице“, „В името на…“) не пропускат фестивал без отли...
Между чувствения каубойски филм „Ездачът“ от Кан 2017 г. и предстоящия през 2021-ld блокбастър от вселената на Марвел със заглавие „Вечните“, Клоуи Джао представя третия с...
„60 милиона бедни“ - един зелен надпис графит се отличава с категоричността си, иначе притиснат в ъгъла на кадъра. Екранът е разтворен като рана пред голямата (привилегирована) публика във...
Филмът, който предизвика най-силните засега споделени реакции на кънтящ смях сред публиката, носи необичайното име „Мандибули“. Сюжетът му, не по-малко странен, може да се резюмира по след...
Седем години след премиерата на пълнометражния ѝ дебют чувствената история за несгодите на тийнейджърството, „Пало Алто“, Джия Копола представи наследника му, „Мейнстрийм“...
Малко са филмите, чийто дъх се слива със зрителския още от началото им, а и от тези, които го правят, не всички успяват да удържат ритъма на емоционалната си кардиограма до самия край. Новият ф...
Пътят на Никол Гарсия от роля в „Моят чичо от Америка“ на Ален Рене до режисьор с кръгла трийсетгодишна кариера действително е бил трънлив и включва повече номинации за награди, отколкото...
Вече повече от десетилетие предградията на Атина приютяват т.нар. „гръцка странна вълна“ – название, измислено за удобство от критиците, което обединява нискобюджетни филми с изчисте...
В най-странната си година досега 77-ото издание на фестивала си Венеция посреща с предварително откриващ филм, „Молекулите на Венеция“ на Андреа Сегре. Дори Сегре да е добре познат въ...
Като теми ксенофобията и расизмът не са чужди на никой имигрант, а разгръщането им в художествени творби – също (от „Страхът изяжда душата“ до „Земя на Бог“). Макар...
Смъртният одър на бабата, крахът на родовата общност, краят на матриархата. Разпръснали се из Европа, на всички дъщери и синове им отнема комично много време, за да се окажат на едно и също място. Нас...
Проблемът в това да върнеш някого в живота си е, че ще се наложи да преживееш загубата му отново. В случая възкресението е постсекуларно и високотехнологично: в „Проблемът да бъдеш ро...
„Тая е луда“, подвиква таксиметровият шофьор, когато германката Вибке (Нина Хос) му обяснява (през преводач), че България е държавата, която дава възможност на сами родители да осиновят де...
Преплитането на политическия и личен живот в усуквания и възли е характерна тема за филмите на полската режисьорка Агнешка Холанд. Кариерата ѝ се разстила между проекти в родината ѝ и холивудски, също...
„Гълтай“ започва с апетитно внимание към храна – това, което поп културата нарича food porn. Внимание, което граничи с елегантността на продуктова фотография, когато камерата це...
„Спомен“ (Souvenir) е името на картина от късното рококо на Жан-Оноре Фрагонар, която се пази в Лондонския музей „Уолъс“ „Спомен I“ (като първа от дв...