СТОКХОЛМ 2019: КОРПУС КРИСТИ


от
на г.

СТОКХОЛМ 2019: КОРПУС КРИСТИ

Полският филм „Корпус Кристи” кандидат за „Оскар” с реални шансове да стигне до номинация, за която ще му помогне и „Алуминиевия кон” на 30-ия кинофестивал в Стокхолм за най-добра мъжка роля на Бартош Биления. Актьорът работи главно в независимия полски театър. Неговият магнетичен поглед приковава веднага и това вероятно е причината да бъде избран от 38-годишния режисьор, сценарист и продуцент Ян Комаса за третия му игрален филм. Комаса дебютира със „Стая за самоубийства“, представен в програма „Панорама“ на „Берлинале“(2011); а след това снима и военния блокбъстър „Варшава 44”(2014), постигнал голям касов успех в родината му.

За „Корпус Кристи” Комаса е вдъхновен от истинска история на момче, което се представя за свещеник в енория. Измамата се разкрива след шест месеца, през които той показва, според вярващите, всеотдайност към службата си и вяра, много по-висока от тази на официалния свещеник, когото момчето замества поради болест. Общността, в която фалшивият свещеник попада, е потресена от друг факт, също реален - пътна катастрофа съкрушава местното население и създава напрежение и враждебност между семействата на жертвите и вдовицата на водача, считана за виновник на трагедията.

Оттук нататък заработва фантазията и майсторството на авторите на филма. Той обединява паралелни линии - от една страна се фокусира върху своя главен герой и върху неговите ексцесии. Двадесетгодишният Даниел (Биления) има повече минало, отколкото бъдеще. Той излежава присъда за неволно извършено убийство и за изпитание работи в дърводелски магазин. Единственият му истински приятел е горд и открит свещеник. Даниел също мечтае да стане такъв, но престъплението от миналото, му пречи да следва призванието си. Желанието му скоро става реалност, но по неочакван начин и то не без ирония. Среща момиче в местна църква и му казва, че е свещеник. Първоначалната шега свършва работа: Даниел слага расото и започва да проповядва. Животът му се променя поради това недоразумение. Момчето реализира желанието си, но трябва да си понесе и последствията. Лъжите му се увеличават и залогът стават все по-висок. Не е ясно дали героят е наистина вярващ или просто измамник, който обича да манипулира хората. Неговото загадъчно лице е на обезпокоен човек, чиито истински намерения са трудно разбираеми. Абсолютно непредвидим, способен на жестове на изключителна нежност и нечувана жестокост.

Даниел не отхвърля удоволствията на плътта, пие бира, дава приятелски съвети в изповедалнята, проповядва в ритъма на рапа. От време на време консумира наркотици и прави непринуден секс - поведение, не точно в съответствие с религиозните предписания. Даниел е млад мъж, трудно определим, мълчалив и пълен с гняв, насилник и способен да мисли философски. Бартош Биления с пронизващите си сини очи рови дълбоко в психиката на героя си и представя неговата вътрешна борба. За Даниел вярата е спасение от разстроеното му юношество. Тя уравновесява животинските импулси, към които често прибягва. Успехът на филма се крепи на главния герой .

От друга страна „Копрус Кристи” е и хорален филм. Оригинално пътуване към вярата в малка полска провинция. Ян Комаса изследва нейните обитатели, наблюдава техните конфликти, манталитета и склонността им да бъдат повлияни както от лъжливи, така и от истински лидери. Отлично разработена история с много въпроси защо се формират общности, склонни повече да се разделят на групи.

Режисьорът заобикаля героя с ексцентрични и пъстри персонажи от селото - разумното момиче, „направило” неволно Даниел свещеник и прелюбопитната му майка, затворена в скръб заради загубата на сина си в мистериозната катастрофа; викарият, който обича твърде много алкохола; вдовицата на шофьора, причинил инцидента, върху която се стоварват грешките на съпруга ѝ; пресметливият кмет, останалите жители, всички със своите грехове, които трябва да бъдат на показ.

Съществуването на тези особняци е разклатено от пристигането на младия свещеник. Той ги принуждава да се изправят пред случилата се преди години трагедия с катастрофата, крещейки (буквално) болката си на улицата и преоткривайки Бога там, където никой не би помислил, че съществува. Нетрадиционният подход на Даниел, свободен от предразсъдъци, разрешава основният проблем от близкото минало на селото. Общността заобиква новия си самоук църковник и е силно повлияна от него. Размириците сякаш намаляват. Той прави многократни опити да се разкрие публично и по време на една литургия настъпва истинското откровение - расото е свалено, остават голите гърди и татуировките по тялото на Даниел. Жена в църквата възкликва: „Господ да те благослови”.

Филмът дълбае в психологията на героите, като добавя и моменти на хумор. Той е ясно очертан. Визуалният стил на Ян Комаса е пряк и непосредствен. Режисьорът подхранва надеждата за щастлив край, който не е предвидим.

 „Корпус Кристи” не е срещу религията, а срещу догматизма. Филмът разсъждава за вярата, прошката, грешката, изкуплението, приемането на себе си, чувството за колективност. Прошката не е забрава, казва главният герой, по-скоро тя е Любов.