В подборката с препоръки от критици – един от силните раздели в програмата на 29-ия кинофестивал в Тромсьо (14–20 януари) – е включен документалният филм “Островът на гладните...

Започва с “последното момиче”, нали се сещате – когато във филмите на ужасите групичка младежи, съставена от различни типажи (отворкото, красавицата, зубърчето и пр.), бива избита до...

Един от гвоздеите в състезателната програма на малкия, добре замислен кинофестивал в Тромсьо – норвежкото градче на културата, кацнало над Северния полярен кръг, – е “Лазар Щастливия...

Екранизира ли киното литературата, тоест превежда ли на киноезик нейните най-проникновени постижения в описването на света като събитие за човека? Или я ползва само като мотивация и помощен импулс за...

Един филм на прословут режисьор, Джан Имоу, който поставя в центъра на интереса си темата за забравата. Иронизирайки елегантно всички филми за амнезията, дори хубавите, „Завръщане у дома“...

Миналата година “120 удара в минута” на Робен Кампийо спечели сърцата на европейската публика (а и един куп награди) със своето болезнено искрено пресъздаване на ежедневието на група гей а...

Ако има нещо, което може да съсипе така наречената (не и от самите румънци) „румънска нова вълна“, това ще бъде втренчването в панелно-битовия реализъм, колкото и добре да се котират най-х...

Подходът на Асгар Фархади прилича на опасното любопитство на героя на Дейвид Хемингс от „Фотоувеличение“ на Антониони. Дори от най-беззъбата ситуация Фархади може да извади огромни количес...

Всичко, което може да се каже за подобен филм, е незначително. Американският режисьор Джулиан Шнабел ни представя хипнотична медитация върху бурния, трескав житейски и творчески път на един от най-вел...

Наоми Кавасе влиза в интертекстуален диалог със самата себе си в тазгодишния ѝ опит да проследи "теософските" пътеки, по които любовта, болката и загубата водят своите тихи послушници и мистериозни жр...

Безпощадният натурализъм на Клер Дени колонизира космоса в нейния англоезичен дебют “Живот нависоко”. Култовата френска режисьорка фокусира суровия си поглед върху човешкото тяло, което за...

“Верен мъж” е чаровен, но неубедителен. Интелигентен филм, функциониращ успешно в границите на собствения си комформизъм. Луи Гарел се утвърждава като поредния съвременен френски режи...

Кой, ако не скандинавците? Полицейски филм със заложници, преследване, взлом, алкохол, оръжие, кръв, сирени и самоубиец на мост, в който нищичко от това не се вижда, но всичко се преживява ярко, защот...

В едно интервю режисьорката Кристал Мосел казва, че никога не търси истории целенасочено, вместо това се оставя те да я намират. При първия си пълнометражен филм, документалния „Глутницата&ldquo...

Въпреки че в края на петия ми ден в Солун нуждата от сън стана много трудно пренебрежима, две основни неща държаха главата ми изправена и очите ми отворени в „Граница“, който тази година б...

В една чудесна статия за вдъхновенията си Арън Шимбърг споделя, че навярно е изгледал всички филми за телесни деформации и според него повечето от тях са тъпи, преди всичко защото отношението, което п...

„Човек трябва да си стои в родината“, натъртва майката на главната героиня Веля, а Веля през целия филм полага всячески усилия да стори точно обратното. „Ей, клоун, къде ти е циркът&...

59-ото издание на Солунския кинофестивал започна с тазгодишния носител на „Златна палма“ от Кан, непонятно за мен преведен на български като „Крадци от магазини” при единствена...

Можем да повярваме на Пол Шрейдър, когато казва, че му е дошло отвътре да прати героите си в левитация по средата на филма. Все пак това е същият човек, който години по-рано е сравнил трансцендентални...

Според някои критици тежката финансова криза, която удари Гърция през 2008 г., положи началото на нов феномен в тамошното кино – “гръцката странна вълна”. Отличителна черта на филмит...

След фестивални трофеи от висок порядък, „3/4“ на Илиян Метев е на българските екрани, претендирайки с право за цялото наше внимание и разбиране. Това е първият игрален филм на режисьора,...