РОТЕРДАМ 2019: СЕГАШНО. ПЕРФЕКТНО


от
на г.

РОТЕРДАМ 2019: СЕГАШНО. ПЕРФЕКТНО

Въпреки необичайно силния основен конкурс от стилово изобретателни, комуникативни и в крайна сметка, увлекателни филми, журито в Ротердам реши да награди най-трудоемкия за гледане и оскъден откъм артистичност сред тях, очевидно само заради дискусията по актуална тема, която подхваща и като че за да размаха пръст как лекомислено е да възприемаме киното само като някакво си удоволствие. На този фестивал това не е изненада: в Ротердам посланията са по-значими от естетическите постижения, рационализираното осмисляне е с предимство пред емоционалното преживяване. Още повече, китайският „Сегашно. Перфектно“ носи аурата на „забранения плод“ – занимава се с медиен феномен, който впоследствие е цензуриран от властите в Китай. Това го прави съвсем логичен избор за награда на фестивал, който откакто съществува, подкрепя финансово филми от развиващи се кинематографии, в повечето случаи опониращи на политическите системи в страните си. А Китай, разбира се, е постоянна тема: през 2012 г., например, програмата „Скрити истории“ показа китайски документални филми, спрени или с ограничено разпространение на родна територия, а през 2013 г. Ай Уей Уей бе в ролята на принудително виртуален председател на журито, защото не получи разрешение да напусне страната си. „Сегашно. Перфектно“ не е направен с пари от фестивалния Хуберт Балс фонд, но се вписва идеално в политиката на Ротердам, заела се с мисията да ни показва тъмните страни на китайската диктатура. В този смисъл журито на тазгодишното издание, умишлено или неволно, действа съвсем в синхрон с фестивалния имидж.

И така, става дума за вълна от интернет стрийминг на живо в Китай, която за кратко време се превръща в индустрия за милиарди. Статистиката твърди, че повече от 422 милиона китайци редовно са стриймвали видеа през 2017 г., като обекти са били самите те и куриозните им номера: момче яде живи червеи, кечисти се млатят в блажна боя и прочее. Зрителите коментират под формата на „куршуми“, а фаворитите, наричани „котви“, се възнаграждават с виртуални подаръци, които могат да бъдат осребрени през банковите сметки на стриймващите. Малко след това китайската цензура се намесва и затваря хиляди шоурууми, а пощадените упражняват автоцензура, за да се впишат в правилата и да продължат да пълнят виртуалните си касички.

Режисьорката на „Сегашно. Перфектно“ Джу Шъндзъ следи няколко по-маргинални котви в продължение на десет месеца и от 800 часа проучен материал сглобява филма. Сред героите са бездарен уличен танцьор, парализирано момиче, травестит-джудже, мъж с лицеви изгаряния, скучаещ строителен работник, шивачка във фабрика, която отглежда дъщеря си на работното си място. Всички те живеят в самота и не потокът на съзнание, който изливат пред любителските си камери, а ситуацията, в която са, говори за социалната система, трудовите условия, гражданските права, репресивната политика и цялостната атмосфера на изолация в китайското общество. Жители на дълбоката провинция, заложници на нечовешки работни графици или на физическите си ограничения, за тях живите видеа са форма на контакт със света, който не се интересува от тях нито поотделно, нито статистически. Съдържанието, на което ставаме свидетели, е несъмнено покъртително: между обикновените изповеди и отчаяния ексхибиционизъм прозира страдание и усещане за изгубеност, които намират облекчение в междинното състояние между преплитащите се онлайн и офлайн реалности, в илюзията за общуване със света „отсреща“. В този филм-колаж, обаче, в който авторът не съпреживява, а е в ролята на пасивен монтажист, автентичните човешки съдби остават просто пълнеж; инструмент за изграждане на предварително замислена концепция. А отношението към героите е като към обекти на изследване в научно-популярен филм. Може би затова във видеозалата на фестивала „Сегашно. Перфектно“ се гледаше масово на fast forward, с нулево съпричастие.